Články

Slavnost Narození Páně - domácí bohoslužba

Aktuality | Martin Staněk | 24.12.2020 00:00

***

Mnozí z nás i letošní Vánoce díky nedostupným kostelům duchovně prožijí formou domácích bohoslužeb slova, modliteb, meditací, čtení Písma nebo i zpěvem rorátů. Někdo se rád nechá liturgií provést pomocí streamované bohoslužby, mnozí zaktivizují své spirituálně organizační schopnosti. První křesťané měli tuto zkušenost střídavě celých třista let, a i dnes jsou místa na Zemi, kde jsou živá křesťanská společenství, ale kam kněz s eucharistií zavítá jen jednou za rok. Může nás to nesmírně obohatit, i když komunitu živých lidí kolem eucharistického stolu nic nenahradí.

Domácí nebo komunitní vánoční bohoslužba je postavena na bohoslužbě slova a bude se slavit nejspíše v hlubokém večeru, na prahu noci, ovšem tam, kde jsou děti, je samozřejmě možné slavit již před štědrovečerní večeří, ale po západu Slunce. Tam, kde je hudební nadání, může se samozřejmě muzicírovat, zpívat, quod libet. Do bohoslužby je dobré co nejvíce zapojit děti a vůbec všechny, kteří se k bohoslužbě sešli. Nejen kvůli přítomným teenagerům lze čtení z některých nedělí doplňovat i z Parabible, parafrázovaného biblického textu z pera současného evangelického kazatele, s malými dětmi se dají čtení zjednodušit a vhodně přizpůsobit podmínkám.

Tam, kde nejsou z mnoha důvodů  na vánoce "dva nebo tři shromážděni v mém (čti: Kristově ) jménu", tam, kde jsou lidé sami a nemohou se setkat se svými blízkými, doporučujeme využít nějakou online platformu a sejít se tak ve větším počtu. Jednotlivé části bohoslužby si tak lze rozdělit a prožít ji ve společenství. 

Zdroje a inspirace:

Zpěvy z Taizé    Mešní zpěvy    Kancionál     Hosana 

Mešní liturgie ze Slavnosti Narození
 



Domácí /rodinná, komunitní/ liturgie:

Na stole může být zapálená svice jako symbol narozeného Krista. Kdo se rád inspiruje liturgickými barvami, nechť pro celou dobu vánoční (tedy až do svátku Křtu Páně) užívá barvy bílé.  
Kdo chce z různých důvodů bohoslužbu co nejvíce redukovat, nechť určitě zachová evangelium, prosby a modlitbu Otčenáš.

Úvodní modlitba

Na Štědrý den 

25. 12. ve dne

Bože, tys ozářil tuto posvátnou noc
jasem pravého světla a dals nám poznat,
že se tvůj Syn pro naši spásu stal člověkem;
dej, prosíme,
ať s ním jednou prožíváme věčnou radost v nebi.
Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého
žije a kraluje po všechny věky věků.

Amen

 

Bože, tys obdivuhodně stvořil člověka,
a s ještě větší láskou jsi ho obnovil,
vždyť tvůj Syn se stal jedním z nás
a má účast na našem lidském životě;
dej, ať my máme účast na jeho božství.
Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého žije a kraluje po všechny věky věků.

Amen

 

 

 

Úkon kajícnosti

Při tiché nebo soukromé bohoslužbě se lze na tomto místě stejně jako ve mši sv. krátce zastavit a zpytovat svědomí.
Případně lze vyslovit vlastními slovy prosbu o odpuštění hříchů, a na konci zvolat: Pane smiluj se, Kriste smiluj se, Pane smiluj se.

Gloria (chvalozpěv Sláva na výsostech Bohu)

Bohoslužba slova 

Na Štědrý den

25.12. ve dne

1. čtení - Iz 9,1-3.5-6

Čtení z knihy proroka Izaiáše.

Lid, který chodil ve tmě, vidí veliké světlo, obyvatelům temné země vzchází světlo. Dáváš mnoho jásotu, zvětšuješ radost; veselí se před tebou, jako se jásá o žních, jako plesají ti, kdo se dělí o kořist. Neboť jho, které ho tížilo, hůl na jeho šíji a bodec jeho otrokáře jsi zlomil jako za midjanských dnů. Hle, dítě se nám narodilo, syn je nám dán, vládu má na svém rameni a dostal jméno podivuhodný rádce, mocný Bůh, věčný otec, kníže pokoje. Jeho vladařství vzroste a pokoje nebude konce; (bude vládnout) na Davidově trůně a v jeho království, aby je upevnil a utvrdil právem a spravedlností od tohoto času až navěky! Způsobí to horlivost Hospodina zástupů.

 

        

 

1. čtení - Iz 52,7-10

Čtení z knihy proroka Izaiáše.

Jak je krásné (vidět) na horách nohy posla, (který přináší) radostnou zprávu, který zvěstuje pokoj, hlásá blaho a oznamuje spásu, který praví Siónu: "Bůh tvůj kraluje!" Slyš! Tvoji strážní pozdvihují hlas a jásají spolu, neboť vidí na vlastní oči, jak se Hospodin vrací na Sión. Radujte se a jásejte vespolek, jeruzalémské trosky, neboť Hospodin utěšil svůj lid, vykoupil Jeruzalém. Obnažil Hospodin své svaté rámě před očima všech národů a všechny končiny země uzří spásu našeho Boha!

 

 

Mezizpěv - Žalm 96

 

Odp: Dnes se nám narodil Spasitel, Kristus Pán.

Zpívejte Hospodinu píseň novou,
zpívejte Hospodinu, všechny země!
Zpívejte Hospodinu, velebte jeho jméno!

Rozhlašujte den po dni jeho spásu,
vypravujte mezi pohany o jeho slávě,
mezi všemi národy o jeho divech.

Radujte se, nebesa, zajásej, země,
zahuč, moře a vše, co je naplňuje.
Zaplesej, pole a vše, co je na něm.
Tehdy se rozveselí všechny lesní stromy.

Před Hospodinem, že přichází,
že přichází řídit zemi.
Bude řídit svět spravedlivě,
národy bude spravovat věrně.

Odp: Dnes se nám narodil Spasitel, Kristus Pán.

 

  

 

 

Mezizpěv - Žalm 98


Odp: Uzřely všechny končiny země spásu našeho Boha.

Zpívejte Hospodinu píseň novu,
neboť učinil podivuhodné věci.
Vítězství je dílem jeho pravice,
jeho svatého ramene.

Hospodin uvedl ve známost svou spásu,
před zraky pohanů zjevil svou spravedlnost.
Rozpomenul se na svou dobrotu a věrnost
Izraelovu domu.

Všechny končiny země uzřely
spásu našeho Boha.
Jásejte Hospodinu, všechny země,
radujte se, plesejte a hrejte!

Hrejte Hospodinu na citeru,
na citeru a s doprovodem zpěvu,
za hlaholu trub a rohů,
jásejte před králem Hospodinem.

Odp: Uzřely všechny končiny země spásu našeho Boha.

 

 

2. čtení - Tit 2,11-14

Čtení z listu svatého apoštola Pavla Titovi.

Projevila se Boží dobrota, která přináší spásu všem lidem. Vede nás k tomu, abychom se odřekli bezbožného života i světských žádostí a žili v tomto nynějším věku rozvážně, spravedlivě a zbožně a přitom očekávali v blažené naději slavný příchod našeho velikého Boha a spasitele Krista Ježíše. On vydal sám sebe za nás, vykoupil nás z každé špatnosti a očistil si nás, abychom byli jeho vlastním lidem, horlivým v konání dobrých skutků. 

 

  

2. čtení - Žid 1,1-6

Čtení z listu Židům.

Mnohokrát a mnoha způsoby mluvil Bůh v minulosti k našim předkům skrze proroky. V této poslední době však promluvil k nám skrze svého Syna. Jeho ustanovil dědicem všeho a skrze něj také stvořil svět. On je odlesk jeho (božské) slávy a výrazná podoba jeho podstaty, on všechno udržuje svým mocným slovem. Když vykonal očistu od hříchů, zasedl na výsostech po pravici (Boží) velebnosti a stal se o to vznešenějším než andělé, oč je převyšuje svou důstojností, které se mu trvale dostalo. Vždyť komu z andělů kdy (Bůh) řekl: Ty jsi můj syn, já jsem tě dnes zplodil'? A dále:Já mu budu otcem a on mi bude synem.' A až bude opět uvádět svého Prvorozeného na svět, řekne: `Ať se mu klanějí všichni Boží andělé!'

 

 

 

Evangelium - Lk 2,1-14

Slova svatého evangelia podle Lukáše.

V těch dnech vyšlo nařízení od císaře Augusta, aby se v celé říši provedlo sčítání lidu. 

To bylo první sčítání a konalo se, když byl v Sýrii místodržitelem Kvirinius. '
Šli tedy všichni, aby se dali zapsat, každý do svého města.
Také Josef se odebral z galilejského města Nazareta vzhůru do Judska do města Davidova,
které se jmenuje Betlém, protože byl z rodu a kmene Davidova, aby se dal zapsat spolu s Marií,
sobě zasnoubenou ženou, která byla v požehnaném stavu. Když tam byli, naplnil se jí čas,
kdy měla porodit. A porodila svého prvorozeného syna, zavinula ho do plének a položila do jeslí, protože v zájezdním útulku nebylo pro ně místo. V té krajině nocovali pod širým nebem pastýři a střídali se na hlídce u svého stáda. Najednou u nich stál anděl Páně a sláva Páně se kolem nich rozzářila a padla na ně veliká bázeň. Anděl jim řekl: "Nebojte se! Zvěstuji vám velikou radost, radost pro všechen lid: V městě Davidově se vám dnes narodil Spasitel - to je Kristus Pán. To bude pro vás znamením: Naleznete děťátko zavinuté do plének a položené v jeslích." A náhle bylo s andělem celé množství nebeských zástupů a takto chválili Boha: "Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem, v kterých má (Bůh) zalíbení."

 

  

 

Evangelium - Jan 1,1-18

Začátek svatého evangelia podle Jana.

Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo byl Bůh. To bylo na počátku u Boha. Všechno povstalo skrze ně a bez něho nepovstalo nic, co jest. V něm byl život a ten život byl světlem lidí. To světlo svítí v temnotě a temnota ho nepohltila. Byl člověk poslaný od Boha, jmenoval se Jan. Přišel jako svědek, aby svědčil o tom světle, aby všichni uvěřili skrze něho. On sám nebyl tím světlem,

měl jen svědčit o tom světle. Bylo světlo pravé, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo na svět. Na světě bylo a svět povstal skrze ně, ale svět ho nepoznal. Do vlastního přišel, ale vlastní ho nepřijali. Všem, kdo ho přijali, dal moc stát se Božími dětmi, těm, kdo věří v jeho jméno, kdo se zrodili ne z krve, ani z vůle těla, ani z vůle muže, ale z Boha. A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Viděli jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy. Jan o něm vydával svědectví a volal: "To je ten, o kterém jsem řekl: 'Ten, který přijde po mně, má větší důstojnost, neboť byl dříve než já.'" Všichni jsme dostali z jeho plnosti, a to milost za milostí. Neboť Zákon byl dán skrze Mojžíše, milost a pravda přišly skrze Ježíše Krista. Boha nikdo nikdy neviděl. Jednorozený Syn, který spočívá v náručí Otcově, ten (o něm) podal zprávu.

 

Po přečtení Božího slova je možné opět vyslechnout promluvu Mons. Tomáše Halíka. Případně lze setrvat v tiché meditaci nebo podle situace a složení účastníků domácí liturgie reagovat na texty.  

Videopromluva obsahuje i přímluvy a modlitbu Otčenáš.

Přímluvy

Je mnoho situací, lidí, za které je dobré se modlit. Do modliteb je možné zahrnout obzvláště ty, kdo jsou dnes nejvíce ohroženi celosvětovou pandemií, všechny blízké i vzdálené, věřící i nevěřící, církev, přírodu, celý svět. Po jednotlivých přímluvách se může volat (nebo zpívat!) Kyrie eleison, nebo Pane, smiluj se anebo Prosíme tě, vyslyš nás.  S dětmi najdete mnohé nápěvy např. ve zpěvníku Hosana  nebo ve zpěvech z Taizé.

Všechny modlitby, vyslovené i nevyslovené, můžeme zahrnout do modlitby, kterou nás naučil Ježíš:

Modlitba Otčenáš

Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé.
Přijď království tvé.
Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům.
A neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
(Neboť tvé je království,
i moc i sláva na věky. Amen.)

Závěrečná prosba o požehnání

Nekonečně dobrotivý Bůh nám dal svého Syna,
Světlo rozptylující temnoty světa:
ať zažene také temnoty našich srdcí
a prozáří nás světlem své milosti.
O.: Amen.
 
Bůh oznámil patýřům radostnou zvěst
o narození Spasitele:
ať také nás naplní radostí
a učiní nás zvěstovateli svého evangelia.
O.: Amen.
 
Boží Syn sestoupil mezi nás,
abychom skrze něho měli přístup k Bohu Otci:
ať nás Bůh skrze něho naplní svým pokojem
a připočte nás k společenství svých vyvolených.
O.: Amen.
 
Požehnej nás všemohoucí Bůh, Otec i Syn + i Duch svatý.
O.: Amen.

 

_________________________________________________________

Přejeme krásně prožité svátky Narození a těšíme se na osobní setkání,
Martin Staněk a tým Akademické farnosti

 

Vizuální doprovod: Fotografie MS z prázdného kostela NS.

Vizuální doprovod jarního času prázdných kostelů - cyklus Sundám tě, ať bJežíš 

Související články

Komentáře