***
Mnozí z nás i letošní Vánoce díky nedostupným kostelům duchovně prožijí formou domácích bohoslužeb slova, modliteb, meditací, čtení Písma nebo i zpěvem rorátů. Někdo se rád nechá liturgií provést pomocí streamované bohoslužby, mnozí zaktivizují své spirituálně organizační schopnosti. První křesťané měli tuto zkušenost střídavě celých třista let, a i dnes jsou místa na Zemi, kde jsou živá křesťanská společenství, ale kam kněz s eucharistií zavítá jen jednou za rok. Může nás to nesmírně obohatit, i když komunitu živých lidí kolem eucharistického stolu nic nenahradí.
Domácí nebo komunitní vánoční bohoslužba je postavena na bohoslužbě slova a bude se slavit nejspíše v hlubokém večeru, na prahu noci, ovšem tam, kde jsou děti, je samozřejmě možné slavit již před štědrovečerní večeří, ale po západu Slunce. Tam, kde je hudební nadání, může se samozřejmě muzicírovat, zpívat, quod libet. Do bohoslužby je dobré co nejvíce zapojit děti a vůbec všechny, kteří se k bohoslužbě sešli. Nejen kvůli přítomným teenagerům lze čtení z některých nedělí doplňovat i z Parabible, parafrázovaného biblického textu z pera současného evangelického kazatele, s malými dětmi se dají čtení zjednodušit a vhodně přizpůsobit podmínkám.
Tam, kde nejsou z mnoha důvodů na vánoce "dva nebo tři shromážděni v mém (čti: Kristově ) jménu", tam, kde jsou lidé sami a nemohou se setkat se svými blízkými, doporučujeme využít nějakou online platformu a sejít se tak ve větším počtu. Jednotlivé části bohoslužby si tak lze rozdělit a prožít ji ve společenství.
Zdroje a inspirace:
Zpěvy z Taizé Mešní zpěvy Kancionál Hosana
Mešní liturgie ze Slavnosti Narození
Domácí /rodinná, komunitní/ liturgie:
Na stole může být zapálená svice jako symbol narozeného Krista. Kdo se rád inspiruje liturgickými barvami, nechť pro celou dobu vánoční (tedy až do svátku Křtu Páně) užívá barvy bílé.
Kdo chce z různých důvodů bohoslužbu co nejvíce redukovat, nechť určitě zachová evangelium, prosby a modlitbu Otčenáš.
Úvodní modlitba
Na Štědrý den |
25. 12. ve dne |
Bože, tys ozářil tuto posvátnou noc Amen
|
Bože, tys obdivuhodně stvořil člověka, Amen
|
Úkon kajícnosti
Při tiché nebo soukromé bohoslužbě se lze na tomto místě stejně jako ve mši sv. krátce zastavit a zpytovat svědomí.
Případně lze vyslovit vlastními slovy prosbu o odpuštění hříchů, a na konci zvolat: Pane smiluj se, Kriste smiluj se, Pane smiluj se.
Gloria (chvalozpěv Sláva na výsostech Bohu)
Bohoslužba slova
Na Štědrý den |
25.12. ve dne |
|
1. čtení - Iz 9,1-3.5-6 Čtení z knihy proroka Izaiáše. Lid, který chodil ve tmě, vidí veliké světlo, obyvatelům temné země vzchází světlo. Dáváš mnoho jásotu, zvětšuješ radost; veselí se před tebou, jako se jásá o žních, jako plesají ti, kdo se dělí o kořist. Neboť jho, které ho tížilo, hůl na jeho šíji a bodec jeho otrokáře jsi zlomil jako za midjanských dnů. Hle, dítě se nám narodilo, syn je nám dán, vládu má na svém rameni a dostal jméno podivuhodný rádce, mocný Bůh, věčný otec, kníže pokoje. Jeho vladařství vzroste a pokoje nebude konce; (bude vládnout) na Davidově trůně a v jeho království, aby je upevnil a utvrdil právem a spravedlností od tohoto času až navěky! Způsobí to horlivost Hospodina zástupů.
|
|
1. čtení - Iz 52,7-10 Čtení z knihy proroka Izaiáše. Jak je krásné (vidět) na horách nohy posla, (který přináší) radostnou zprávu, který zvěstuje pokoj, hlásá blaho a oznamuje spásu, který praví Siónu: "Bůh tvůj kraluje!" Slyš! Tvoji strážní pozdvihují hlas a jásají spolu, neboť vidí na vlastní oči, jak se Hospodin vrací na Sión. Radujte se a jásejte vespolek, jeruzalémské trosky, neboť Hospodin utěšil svůj lid, vykoupil Jeruzalém. Obnažil Hospodin své svaté rámě před očima všech národů a všechny končiny země uzří spásu našeho Boha!
|
Mezizpěv - Žalm 96
Odp: Dnes se nám narodil Spasitel, Kristus Pán. Zpívejte Hospodinu píseň novou, Rozhlašujte den po dni jeho spásu, Radujte se, nebesa, zajásej, země, Před Hospodinem, že přichází, Odp: Dnes se nám narodil Spasitel, Kristus Pán.
|
|
Mezizpěv - Žalm 98
Zpívejte Hospodinu píseň novu, Hospodin uvedl ve známost svou spásu, Všechny končiny země uzřely Hrejte Hospodinu na citeru, Odp: Uzřely všechny končiny země spásu našeho Boha.
|
2. čtení - Tit 2,11-14 Čtení z listu svatého apoštola Pavla Titovi. Projevila se Boží dobrota, která přináší spásu všem lidem. Vede nás k tomu, abychom se odřekli bezbožného života i světských žádostí a žili v tomto nynějším věku rozvážně, spravedlivě a zbožně a přitom očekávali v blažené naději slavný příchod našeho velikého Boha a spasitele Krista Ježíše. On vydal sám sebe za nás, vykoupil nás z každé špatnosti a očistil si nás, abychom byli jeho vlastním lidem, horlivým v konání dobrých skutků. |
|
2. čtení - Žid 1,1-6 Čtení z listu Židům. Mnohokrát a mnoha způsoby mluvil Bůh v minulosti k našim předkům skrze proroky. V této poslední době však promluvil k nám skrze svého Syna. Jeho ustanovil dědicem všeho a skrze něj také stvořil svět. On je odlesk jeho (božské) slávy a výrazná podoba jeho podstaty, on všechno udržuje svým mocným slovem. Když vykonal očistu od hříchů, zasedl na výsostech po pravici (Boží) velebnosti a stal se o to vznešenějším než andělé, oč je převyšuje svou důstojností, které se mu trvale dostalo. Vždyť komu z andělů kdy (Bůh) řekl:
|
Evangelium - Lk 2,1-14 Slova svatého evangelia podle Lukáše. V těch dnech vyšlo nařízení od císaře Augusta, aby se v celé říši provedlo sčítání lidu. To bylo první sčítání a konalo se, když byl v Sýrii místodržitelem Kvirinius. '
|
|
Evangelium - Jan 1,1-18 Začátek svatého evangelia podle Jana. Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo byl Bůh. To bylo na počátku u Boha. Všechno povstalo skrze ně a bez něho nepovstalo nic, co jest. V něm byl život a ten život byl světlem lidí. To světlo svítí v temnotě a temnota ho nepohltila. Byl člověk poslaný od Boha, jmenoval se Jan. Přišel jako svědek, aby svědčil o tom světle, aby všichni uvěřili skrze něho. On sám nebyl tím světlem, |
měl jen svědčit o tom světle. Bylo světlo pravé, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo na svět. Na světě bylo a svět povstal skrze ně, ale svět ho nepoznal. Do vlastního přišel, ale vlastní ho nepřijali. Všem, kdo ho přijali, dal moc stát se Božími dětmi, těm, kdo věří v jeho jméno, kdo se zrodili ne z krve, ani z vůle těla, ani z vůle muže, ale z Boha. A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Viděli jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy. Jan o něm vydával svědectví a volal: "To je ten, o kterém jsem řekl: 'Ten, který přijde po mně, má větší důstojnost, neboť byl dříve než já.'" Všichni jsme dostali z jeho plnosti, a to milost za milostí. Neboť Zákon byl dán skrze Mojžíše, milost a pravda přišly skrze Ježíše Krista. Boha nikdo nikdy neviděl. Jednorozený Syn, který spočívá v náručí Otcově, ten (o něm) podal zprávu.
|
Po přečtení Božího slova je možné opět vyslechnout promluvu Mons. Tomáše Halíka. Případně lze setrvat v tiché meditaci nebo podle situace a složení účastníků domácí liturgie reagovat na texty.
Přímluvy
Je mnoho situací, lidí, za které je dobré se modlit. Do modliteb je možné zahrnout obzvláště ty, kdo jsou dnes nejvíce ohroženi celosvětovou pandemií, všechny blízké i vzdálené, věřící i nevěřící, církev, přírodu, celý svět. Po jednotlivých přímluvách se může volat (nebo zpívat!) Kyrie eleison, nebo Pane, smiluj se anebo Prosíme tě, vyslyš nás. S dětmi najdete mnohé nápěvy např. ve zpěvníku Hosana nebo ve zpěvech z Taizé.
Všechny modlitby, vyslovené i nevyslovené, můžeme zahrnout do modlitby, kterou nás naučil Ježíš:
Modlitba Otčenáš
Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé.
Přijď království tvé.
Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům.
A neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
(Neboť tvé je království,
i moc i sláva na věky. Amen.)
Závěrečná prosba o požehnání
_________________________________________________________
Přejeme krásně prožité svátky Narození a těšíme se na osobní setkání,
Martin Staněk a tým Akademické farnosti
Vizuální doprovod: Fotografie MS z prázdného kostela NS.
Vizuální doprovod jarního času prázdných kostelů - cyklus Sundám tě, ať bJežíš