Doba zavřených kostelů je v mnohém požehnáním pro ty, kdo chtějí prohloubit svoji domácí nebo komunitní modlitbu. Pro ty, kdo znovuobjevují druhou roli domácího stolu jako stolu modlitby a Božího slova, malého oltáře, který činí všechny kolem shromážděné rovnými.
Domácí liturgie je postavena na bohoslužbě slova. Tam, kde je hudební nadání, může se samozřejmě muzicírovat, zpívat, quod libet. Do bohoslužby je dobré co nejvíce zapojit děti a vůbec všechny, kteří se k bohoslužbě sešli, s malými dětmi se dají čtení zjednodušit a vhodně přizpůsobit podmínkám. Tam, kde nejsou z mnoha důvodů "dva nebo tři shromážděni v mém (čti: Kristově ) jménu", tam, kde jsou lidé sami a nemohou se setkat se svými blízkými, doporučujeme využít nějakou online platformu a sejít se tak ve větším počtu. Jednotlivé části bohoslužby si tak lze rozdělit a prožít ji ve společenství. Na bohoslužbu slova může navázat agapé, tedy hostina, pohoštění, oběd, tzv. domácí "kafe po mši".
Na stole může být zapálená svice jako symbol narozeného a vzkříšeného Krista. Kdo se rád inspiruje liturgickými barvami, nechť pro dobu liturgického mezidobí (až do doby postní) užívá barvy zelené. Kdo chce z různých důvodů bohoslužbu co nejvíce redukovat, nechť určitě zachová evangelium, prosby a modlitbu Otčenáš.
Zdroje a inspirace:
Zpěvy z Taizé Mešní zpěvy Kancionál Hosana
Mešní liturgie ze 4. neděle v mezidobí
Úvodní modlitba
Úkon kajícnosti
Při tiché nebo soukromé bohoslužbě se lze na tomto místě stejně jako ve mši sv. krátce zastavit a zpytovat svědomí.
Případně lze vyslovit vlastními slovy prosbu o odpuštění hříchů, a na konci zvolat: Pane smiluj se, Kriste smiluj se, Pane smiluj se.
Gloria (chvalozpěv Sláva na výsostech Bohu)
Bohoslužba slova
Čtení z páté knihy Mojžíšovy.
Mojžíš řekl lidu: „Hospodin, tvůj Bůh, ti vzbudí proroka, jako jsem já, z tvého středu, z tvých bratrů, toho budete poslouchat. To jsi právě žádal od Hospodina, svého Boha, na Chorebu v den shromáždění, když jsi říkal: `Nemohu už slyšet hlas Hospodina, svého Boha, nemohu se už dívat na tento veliký oheň, abych nezemřel.' Hospodin mi tehdy řekl: 'Správně mluví. Vzbudím jim proroka, jako jsi ty, ze středu jejich bratrů a vložím svoje slova v jeho ústa a sdělí jim vše, co mu poručím. Kdo by však neposlechl mých slov, která bude mluvit v mém jménu, toho poženu k zodpovědnosti. Prorok, který by se opovážil mým jménem říkat, co jsem mu neporučil, nebo který by mluvil ve jménu jiných bohů, takový prorok musí zemřít!'“
odp.: Kéž byste dnes uposlechli jeho hlasu! Nezatvrzujte svá srdce!
Pojďme, jásejme Hospodinu,
oslavujme Skálu své spásy,
předstupme před něho s chvalozpěvy
a písněmi mu zajásejme!
Pojďme, padněme, klaňme se,
poklekněme před svými tvůrcem, Hospodinem!
Neboť on je náš Bůh
a my jsme lid, který pase, stádce vedené jeho rukou.
Kéž byste dnes uposlechli jeho hlasu:
„Nezatvrzujte svá srdce jako v Meribě,
jako tehdy v Masse na poušti,
kde mě dráždili vaši otcové,
zkoušeli mě, ač viděli mé činy.“
odp.: Kéž byste dnes uposlechli jeho hlasu! Nezatvrzujte svá srdce!
Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
Bratři! Rád bych, abyste byli bez starostí. Kdo nemá manželku, stará se o věci Páně, jak by se líbil Pánu. Ale kdo je ženatý, stará se o věci světské, jak by se líbil manželce, a je rozdělen. A žena nevdaná a panna se stará o věci Páně, aby byla svatá na těle i na duši. Ale když se provdá, stará se o věci světské, jak by se líbila muži. To však říkám ve vašem zájmu, ne abych na vás hodil smyčku, ale abych vás vedl k počestnosti a k nerušené oddanosti Pánu.
V městě Kafarnau vstoupil Ježíš v sobotu do synagogy a učil. Žasli nad jeho učením, protože je učil jako ten, kdo má moc, a ne jako učitelé Zákona. V jejich synagoze byl právě člověk posedlý nečistým duchem. Začal křičet: „Co je ti po nás, Ježíši Nazaretský! Přišel jsi nás zahubit? Vím, kdo jsi: Svatý Boží!“ Ale Ježíš mu přísně rozkázal: „Mlč a vyjdi z něho!“ Nečistý duch posedlým zalomcoval a s velkým křikem z něho vyšel. Všichni užasli a ptali se jeden druhého: „Co je to? Nové učení – a s takovou mocí! I nečistým duchům poroučí, a poslouchají ho!“ A pověst o něm se hned roznesla všude po celém galilejském kraji.
Promluva obsahuje i přímluvy a modlitbu Otčenáš.
Přímluvy
Je mnoho situací, lidí, za které je dobré se modlit. Do modliteb je možné zahrnout obzvláště ty, kdo jsou dnes nejvíce ohroženi celosvětovou pandemií, všechny blízké i vzdálené, věřící i nevěřící, církev, přírodu, celý svět. Po jednotlivých přímluvách se může volat (nebo zpívat!) Kyrie eleison, nebo Pane, smiluj se anebo Prosíme tě, vyslyš nás. S dětmi najdete mnohé nápěvy např. ve zpěvníku Hosana nebo ve zpěvech z Taizé.
Všechny modlitby, vyslovené i nevyslovené, můžeme zahrnout do modlitby, kterou nás naučil Ježíš:
Modlitba Otčenáš
Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé.
Přijď království tvé.
Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům.
A neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
(Neboť tvé je království,
i moc i sláva na věky. Amen.)
Závěrečná modlitba a prosba o požehnání
_________________________________________________________
Přejeme krásně prožitou neděli i celý týden, přejeme požehnaný a šťastný nový rok 2021 a těšíme se na osobní setkání,
Martin Staněk a tým Akademické farnosti
Vizuální doprovod: M.Staněk: Pozůstatky synagogy v Kafarnaum (2012)
Vizuální doprovod jarní fáze prázdných kostelů - cyklus Sundám tě, ať bJežíš
Cyklus kázání Tomáše Halíka z prázdného kostela vyšel knižně v září 2020 v Nakladatelství Lidové noviny