Přestože eucharistickou hostinu a setkání s živým Bohem v liturgii mše sv. těžko něco plnohodnotně nahradí, dnešní vykolejená doba nás učí vzpomenout si na zapomenuté. Na schopnost shromáždit se kolem stolu k hostině Božího slova a prožít tak setkání s Bohem v srdci našeho domova.
Domácí liturgie je postavena na bohoslužbě slova. Tam, kde je hudební nadání, může se samozřejmě muzicírovat, zpívat, quod libet. Do bohoslužby je dobré co nejvíce zapojit děti a vůbec všechny, kteří se k bohoslužbě sešli, s malými dětmi se dají čtení zjednodušit a vhodně přizpůsobit podmínkám. Liturgie si také váží lidského dotyku. Vždyť skrze lidský dotyk přichází nejen ve svátostech Boží milost. Rodiče mohou vztaženýma rukama (nebo křížem na čelo, vložením ruky na hlavu a podobně) žehnat dětem, manželé sobě navzájem, modlitbu Otčenáš je možné říkat se spojenýma rukama, pozdravení pokoje se může změnit na objetí či políbení. Tam, kde nejsou z mnoha důvodů "dva nebo tři shromážděni v mém (čti: Kristově ) jménu", tam, kde jsou lidé sami a nemohou se setkat se svými blízkými, doporučujeme využít nějakou online platformu a sejít se tak ve větším počtu. Jednotlivé části bohoslužby si tak lze rozdělit a prožít ji ve společenství. Na bohoslužbu slova může navázat agapé, tedy hostina, pohoštění, oběd, tzv. domácí "kafe po mši".
Na stole může být zapálená svice jako symbol narozeného a vzkříšeného Krista. Kdo se rád inspiruje liturgickými barvami, nechť pro dobu postní užívá barvy fialové. Kdo chce z různých důvodů bohoslužbu co nejvíce redukovat, nechť určitě zachová evangelium, prosby a modlitbu Otčenáš.
Zdroje a inspirace:
Mešní liturgie z 1. neděle postní
Zpěvy z Taizé Mešní zpěvy Kancionál Hosana
Úvodní modlitba
Úkon kajícnosti
Při tiché nebo soukromé bohoslužbě se lze na tomto místě stejně jako ve mši sv. krátce zastavit a zpytovat svědomí.
Případně lze vyslovit vlastními slovy prosbu o odpuštění hříchů, a na konci zvolat:
Pane smiluj se, Kriste smiluj se, Pane smiluj se.
Chvalozpěv Gloria se v postní době vynechává
Bohoslužba slova
Čtení z první knihy Mojžíšovy.
Toto řekl Bůh Noemovi i jeho synům: „Uzavírám smlouvu s vámi i s vašimi potomky, a se všemi živými tvory u vás: s ptáky, s veškerou krotkou i divokou zvěří země, se vším, co vyšlo z archy, se všemi živočichy země. Uzavírám s vámi smlouvu: Nic, co má tělo, nebude už zahubeno vodou potopy, už nepřijde potopa, aby zpustošila zemi.“ Bůh dodal: „Toto je znamení smlouvy, které zřizuji mezi sebou a vámi i mezi každým tvorem u vás na budoucí pokolení: Kladu do mraků svou duhu a ta bude znamením smlouvy mezi mnou a vámi. Když nakupím nad zemí mraky a v mracích se objeví duha, vzpomenu si na svoji smlouvu, která je mezi mnou a vámi a mezi každým živým tvorem, který má tělo. Voda už nevzroste k potopě, aby zahubila každé tělo.“
odp.: Všechno tvé jednání, Hospodine, je láska a věrnost pro ty, kdo plní tvou smlouvu.
Ukaž mi své cesty, Hospodine,
a pouč mě o svých stezkách.
Veď mě ve své pravdě a uč mě,
neboť ty jsi Bůh, můj spasitel.
Rozpomeň se, Hospodine, na své slitování,
na své milosrdenství, které trvá věčně.
Pamatuj na mě ve svém milosrdenství
pro svou dobrotivost, Hospodine!
Hospodin je dobrý a dokonalý,
proto ukazuje hříšníkům cestu.
Pokorné vede k správnému jednání,
pokorné učí své cestě.
odp.: Všechno tvé jednání, Hospodine, je láska a věrnost pro ty, kdo plní tvou smlouvu.
Čtení z prvního listu svatého apoštola Petra.
Milovaní! Kristus vytrpěl jednou smrt za hříchy, spravedlivý za nespravedlivé, aby nás smířil s Bohem. Byl sice usmrcen podle těla, ale podle ducha dostal nový život. V tom (duchu) šel a přinesl zprávu duším uvězněným. Oni kdysi nechtěli poslechnout, když Bůh v Noemově době shovívavě vyčkával, zatímco se stavěla archa. Jen několik osob, celkem osm, se v ní zachránilo skrze vodu. Voda, která (tehdy byla) předobrazem křtu, i vám nyní přináší spásu. Ne že by (křest) smýval špínu z těla, ale vyprošuje nám u Boha, aby bylo čisté naše svědomí, a (působí to) zmrtvýchvstání Ježíše Krista. On se odebral do nebe, je po Boží pravici a jsou mu podřízeni andělé, mocnosti i síly.
Slova svatého evangelia podle Marka.
Duch vyvedl Ježíše na poušť. Byl na poušti čtyřicet dní a byl pokoušen od satana, žil tam mezi divokými zvířaty a andělé mu sloužili. Když byl Jan (Křtitel) uvězněn, přišel Ježíš do Galileje a hlásal tam Boží evangelium: „Naplnil se čas a přiblížilo se Boží království. Obraťte se a věřte evangeliu.“
Promluva obsahuje i přímluvy a modlitbu Otčenáš.
Přímluvy
Je mnoho situací, lidí, za které je dobré se modlit. Do modliteb je možné zahrnout obzvláště ty, kdo jsou dnes nejvíce ohroženi celosvětovou pandemií, všechny blízké i vzdálené, věřící i nevěřící, církev, přírodu, celý svět. Po jednotlivých přímluvách se může volat (nebo zpívat!) Kyrie eleison, nebo Pane, smiluj se anebo Prosíme tě, vyslyš nás. S dětmi najdete mnohé nápěvy např. ve zpěvníku Hosana nebo ve zpěvech z Taizé.
Všechny modlitby, vyslovené i nevyslovené, můžeme zahrnout do modlitby, kterou nás naučil Ježíš:
Modlitba Otčenáš
Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé.
Přijď království tvé.
Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům.
A neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
(Neboť tvé je království,
i moc i sláva na věky. Amen.)
Pozdravení pokoje
Lze učinit prostým podáním ruky všem přítomným a přáním: Pokoj tobě, nebo např. spojenýma rukama a společným zvoláním: Pokoj a vzájemná láska ať zůstává vždycky s námi
Závěrečná modlitba a prosba o požehnání
_________________________________________________________
Přejeme krásně prožitou neděli i celý týden a těšíme se na osobní setkání,
Martin Staněk a tým Akademické farnosti
Vizuální doprovod: M.Staněk: Hora pokušení (Džebel Karantal) nad Jerichem. (2012)
Vizuální doprovod jarní fáze prázdných kostelů - cyklus Sundám tě, ať bJežíš
Cyklus kázání Tomáše Halíka z prázdného kostela vyšel knižně v září 2020 v Nakladatelství Lidové noviny