Přestože eucharistickou hostinu a setkání s živým Bohem v liturgii mše sv. těžko něco plnohodnotně nahradí, dnešní vykolejená doba nás učí vzpomenout si na zapomenuté. Na schopnost shromáždit se kolem stolu k hostině Božího slova a prožít tak setkání s Bohem v srdci našeho domova.
Domácí liturgie je postavena na bohoslužbě slova. Tam, kde je hudební nadání, může se samozřejmě muzicírovat, zpívat, quod libet. Do bohoslužby je dobré co nejvíce zapojit děti a vůbec všechny, kteří se k bohoslužbě sešli, s malými dětmi se dají čtení zjednodušit a vhodně přizpůsobit podmínkám. Liturgie si také váží lidského dotyku. Vždyť skrze lidský dotyk přichází nejen ve svátostech Boží milost. Rodiče mohou vztaženýma rukama (nebo křížem na čelo, vložením ruky na hlavu a podobně) žehnat dětem, manželé sobě navzájem, modlitbu Otčenáš je možné říkat se spojenýma rukama, pozdravení pokoje se může změnit na objetí či políbení. Tam, kde nejsou z mnoha důvodů "dva nebo tři shromážděni v mém (čti: Kristově ) jménu", tam, kde jsou lidé sami a nemohou se setkat se svými blízkými, doporučujeme využít nějakou online platformu a sejít se tak ve větším počtu. Jednotlivé části bohoslužby si tak lze rozdělit a prožít ji ve společenství. Na bohoslužbu slova může navázat agapé, tedy hostina, pohoštění, oběd, tzv. domácí "kafe po mši".
Na stole může být zapálená svice jako symbol narozeného a vzkříšeného Krista. Kdo se rád inspiruje liturgickými barvami, nechť pro dobu postní užívá barvy fialové. Kdo chce z různých důvodů bohoslužbu co nejvíce redukovat, nechť určitě zachová evangelium, prosby a modlitbu Otčenáš.
Zdroje a inspirace:
Mešní liturgie ze 2. neděle postní
Zpěvy z Taizé Mešní zpěvy Kancionál Hosana
Úvodní modlitba
Úkon kajícnosti
Při tiché nebo soukromé bohoslužbě se lze na tomto místě stejně jako ve mši sv. krátce zastavit a zpytovat svědomí.
Případně lze vyslovit vlastními slovy prosbu o odpuštění hříchů, a na konci zvolat:
Pane smiluj se, Kriste smiluj se, Pane smiluj se.
Chvalozpěv Gloria se v postní době vynechává
Bohoslužba slova
Čtení z první knihy Mojžíšovy.
Bůh zkoušel Abraháma a řekl: „Abraháme!“ Odpověděl: „Tady jsem!“ Bůh pravil: „Vezmi svého syna, svého jediného syna, kterého miluješ, Izáka, a jdi do země Moria a obětuj ho tam jako celopal na jedné z hor, kterou ti označím.“ Když došli na místo od Boha určené, Abrahám tam vystavěl oltář, narovnal dříví, svázal svého syna Izáka a položil ho na oltář, nahoru na dříví. Pak vztáhl Abrahám ruku a vzal nůž, aby zabil svého syna. Ale Hospodinův anděl na něho zavolal z nebe: „Abraháme, Abraháme!“ Ten se ozval: „Tady jsem!“ (Anděl) řekl: „Nevztahuj svou ruku na chlapce a nic mu nedělej, neboť nyní vím, že se bojíš Boha, když mi neodpíráš svého syna, svého jediného syna.“ Abrahám pozdvihl své oči, a hle – za ním beran, který se chytil za rohy v křoví. Abrahám šel, vzal ho a obětoval jako celopal místo svého syna. Hospodinův anděl zavolal na Abraháma podruhé z nebe a řekl: „Při sobě samém přísahám – praví Hospodin – že jsi to udělal a neodepřel jsi mi svého syna, svého jediného syna, zahrnu tě požehnáním a rozmnožím tvé potomstvo jako nebeské hvězdy, jako písek na mořském břehu, a tvé potomstvo se zmocní brány svých nepřátel. V tvém potomstvu budou požehnány všechny národy země za to, že jsi mě poslechl.“
odp.: Budu kráčet před Hospodinem v zemi živých.
Měl jsem důvěru, i když jsem si řekl:
„Jsem tak sklíčen!“
Drahocenná je v Hospodinových očích
smrt jeho zbožných.
Ach, Hospodine, jsem tvůj služebník,
jsem tvůj služebník, syn tvé služebnice,
rozvázal jsi moje pouta.
Přinesu ti oběť díků, Hospodine,
a budu vzývat tvé jméno.
Splním své sliby Hospodinu
před veškerým jeho lidem
v nádvořích domu Hospodinova,
uprostřed tebe, Jeruzaléme!
odp.: Budu kráčet před Hospodinem v zemi živých.
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Římanům.
(Bratři a sestry!) Je-li Bůh s námi, kdo proti nám? Když ani vlastního Syna neušetřil, ale vydal ho za nás za všecky, jak by nám s ním nedaroval také všechno ostatní? Kdo vystoupí se žalobou proti Božím vyvoleným? Bůh přece ospravedlňuje! Kdo odsoudí? Kristus Ježíš přece zemřel, ano i z mrtvých vstal, je po Boží pravici a přimlouvá se za nás!
Slova svatého evangelia podle Marka.
Ježíš vzal s sebou Petra, Jakuba a Jana a vyvedl je na vysokou horu, aby byli sami. A byl před nimi proměněn. Jeho oděv zářivě zbělel – žádný bělič na zemi by ho nedovedl tak vybílit. Zjevil se jim Eliáš s Mojžíšem a rozmlouvali s Ježíšem. Petr se ujal slova a řekl Ježíšovi: „Mistře, je dobře, že jsme tady. Máme udělat tři stany: jeden tobě, jeden Mojžíšovi a jeden Eliášovi?“ Nevěděl totiž, co by měl říci; tak byli ustrašeni. Tu se objevil oblak a zastínil je. Z oblaku se ozval hlas: „To je můj milovaný Syn, toho poslouchejte!“ Když se rozhlédli, najednou u sebe neviděli nikoho jiného, jenom samotného Ježíše. Když sestupovali s hory, přikázal jim, aby nikomu nevypravovali o tom, co viděli, dokud Syn člověka nevstane z mrtvých. Toho slova se chytili a uvažovali mezi sebou, co to znamená „vstát z mrtvých“.
Přímluvy
Je mnoho situací, lidí, za které je dobré se modlit. Do modliteb je možné zahrnout obzvláště ty, kdo jsou dnes nejvíce ohroženi celosvětovou pandemií, všechny blízké i vzdálené, věřící i nevěřící, církev, přírodu, celý svět. Po jednotlivých přímluvách se může volat (nebo zpívat!) Kyrie eleison, nebo Pane, smiluj se anebo Prosíme tě, vyslyš nás. S dětmi najdete mnohé nápěvy např. ve zpěvníku Hosana nebo ve zpěvech z Taizé.
Všechny modlitby, vyslovené i nevyslovené, můžeme zahrnout do modlitby, kterou nás naučil Ježíš:
Modlitba Otčenáš
Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé.
Přijď království tvé.
Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům.
A neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
(Neboť tvé je království,
i moc i sláva na věky. Amen.)
Pozdravení pokoje
Lze učinit prostým podáním ruky všem přítomným a přáním: Pokoj tobě, nebo např. spojenýma rukama a společným zvoláním: Pokoj a vzájemná láska ať zůstává vždycky s námi.
Závěrečná modlitba a prosba o požehnání
_________________________________________________________
Přejeme krásně prožitou neděli i celý týden a těšíme se na osobní setkání,
Martin Staněk a tým Akademické farnosti
Vizuální doprovod: M.Staněk: Z hory Tábor (2012)
Vizuální doprovod jarní fáze prázdných kostelů - cyklus Sundám tě, ať bJežíš
Cyklus kázání Tomáše Halíka z prázdného kostela vyšel knižně v září 2020 v Nakladatelství Lidové noviny