Přestože eucharistickou hostinu a setkání s živým Bohem v liturgii mše sv. těžko něco plnohodnotně nahradí, dnešní vykolejená doba nás učí vzpomenout si na zapomenuté. Na schopnost shromáždit se kolem stolu k hostině Božího slova a prožít tak setkání s Bohem v srdci domova.
Domácí liturgie je postavena na bohoslužbě slova. Tam, kde je hudební nadání, může se samozřejmě muzicírovat, zpívat, quod libet. Do bohoslužby je dobré co nejvíce zapojit všechny, kteří se k bohoslužbě sešli, s malými dětmi se dají čtení zjednodušit a vhodně přizpůsobit podmínkám.
Liturgie si také váží lidského dotyku. Vždyť skrze lidský dotyk přichází nejen ve svátostech Boží milost. Rodiče mohou vztaženýma rukama (nebo křížem na čelo, vložením ruky na hlavu a podobně) žehnat dětem, manželé a partneři sobě navzájem, Otčenáš je možné se modlit ruku v ruce, pozdravení pokoje se může změnit na objetí či políbení.
Tam, kde nejsou z mnoha důvodů "dva nebo tři shromážděni v mém (čti: Kristově ) jménu", tam, kde jsou lidé sami a nemohou se setkat se svými blízkými, doporučujeme využít nějakou online platformu a sejít se tak ve společenství.
Na bohoslužbu slova může navázat agapé, tedy hostina, pohoštění, oběd, tzv. domácí "kafe po mši".
Na stole může být zapálená svice jako symbol narozeného a vzkříšeného Krista. Kdo se rád inspiruje liturgickými barvami, nechť pro dnešní neděli použije barvy růžové (ale obecně pro dobu postní užíváme barvy fialové.)
Kdo chce z různých důvodů bohoslužbu co nejvíce redukovat, nechť určitě zachová evangelium, prosby a modlitbu Otčenáš.
4. neděle postní se tradičně slaví v barvě růžové, stejně jako 3. neděle adventní. Tato liturgická barva se používá tedy jen dvakrát v roce a tentokrát je znamením "červánků" přicházejících Velikonoc.
Její název "laetare - vesel se" se odvozuje od zvolání vstupní antifony mše sv.: "Vesel se, Jeruzaléme! Jásejte nad ním všichni, kdo ho milujete. Zajásejte, neboť váš zármutek se promění v radost a budete nasyceni ze zdroje útěchy." (Izajáš 66). Kéž se také naše zármutky promění v radost!
Zdroje a inspirace:
Mešní liturgie ze 4. neděle postní
Zpěvy z Taizé Mešní zpěvy Kancionál Hosana
"Světlo přišlo na svět"
Úvodní modlitba
Úkon kajícnosti
Při tiché nebo soukromé bohoslužbě se lze na tomto místě stejně jako ve mši sv. krátce zastavit a zpytovat svědomí.
Případně lze vyslovit vlastními slovy prosbu o odpuštění hříchů, a na konci zvolat:
Pane smiluj se, Kriste smiluj se, Pane smiluj se.
Chvalozpěv Gloria se v postní době vynechává
Bohoslužba slova
Čtení z druhé knihy Kronik.
Všechna knížata, kněží i lid se dopustili mnoha nevěrností. Napodobovali všechny hanebnosti pohanů a poskvrnili chrám, který si Hospodin posvětil v Jeruzalémě. Hospodin, Bůh jejich otců, posílal k nim bez ustání své posly, neboť měl soucit se svým lidem a se svým příbytkem. Ale oni se posmívali Božím poslům, pohrdali jeho slovy a tupili jeho proroky, až se vznítil Hospodinův hněv proti jeho lidu, že už nebylo léku. Nepřátelé spálili Boží chrám, zbořili hradby Jeruzaléma, všechny jeho paláce vydali napospas ohni a zničili všechny jeho cenné předměty. Nabuchodonosor vystěhoval do Babylóna všechny jeho obyvatele, kteří unikli meči. Sloužili jemu a jeho synům jako otroci až do zřízení perského království, aby se splnilo Hospodinovo slovo pronesené Jeremiášovými ústy, dokud by země nedostala náhradu za nezachovávané soboty. Po všechny dny zpustošení odpočívala, až se naplnilo sedmdesát let. V prvém roce perského krále Kýra vzbudil Hospodin ducha Kýra, perského krále, aby se splnilo Hospodinovo slovo pronesené Jeremiášovými ústy, a on dal prohlásit - i písemně - po celém království: Tak praví Kýros, perský král: Všechna království země mi dal Hospodin, Bůh nebes. On mi přikázal, abych mu vystavěl chrám v Jeruzalémě, který je v Judsku. Kdo je mezi vámi ze všeho jeho lidu? Ať je Hospodin, jeho Bůh, s ním. Ať jde do Jeruzaléma!
odp.: Vyslyš nás, Pane, a vysvoboď nás!
U babylónských řek, tam jsme sedali a plakali,
když jsme vzpomínali na Sión.
Na vrby toho kraje jsme zavěsili své citery.
Neboť tam od nás žádali písně ti, kdo nás odvlekli,
kdo nás sužovali, od nás žádali, abychom se radovali:
„Zpívejte nám ze siónských písní!“
Jak bychom mohli zpívat Hospodinovu píseň
v cizí zemi?
Kdybych měl na tebe zapomenout, Jeruzaléme,
ať mi zchromne pravice!
Ať se mi jazyk přilepí k patru,
když na tebe nevzpomenu,
když nedám přednost Jeruzalému
před každou svou radostí.
odp.: Vyslyš nás, Pane, a vysvoboď nás!
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Efesanům.
(Bratři a sestry!) Nekonečně milosrdný Bůh nás miloval svou velikou láskou, a když jsme byli mrtví pro své hříchy, přivedl nás k životu zároveň s Kristem. Milostí jste spaseni! Když vzkřísil Krista Ježíše, vzkřísil zároveň s ním i nás, a když vykázal jemu místo v nebi, vykázal je zároveň i nám, protože jsme s ním spojeni. Tím chtěl v budoucím čase ukázat nesmírné bohatství své milostivé dobroty vůči nám, a to pro Krista Ježíše. Milostí jste tedy spaseni skrze víru. Není to vaší zásluhou, je to dar Boží! (Dostáváte ho) ne pro skutky, aby se nikdo nemohl chlubit. Jsme přece jeho dílo, stvořeni v Kristu Ježíši k dobrým skutkům. Bůh je předem připravil, abychom je pak uskutečňovali ve svém životě.
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš řekl Nikodémovi: „Jako Mojžíš vyvýšil na poušti hada, tak musí být vyvýšen Syn člověka, aby každý, kdo věří, měl skrze něho život věčný. Neboť tak Bůh miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Bůh přece neposlal svého Syna na svět, aby svět odsoudil, ale aby svět byl skrze něho spasen. Kdo v něho věří, není souzen; kdo nevěří, už je odsouzen, protože neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího. Soud pak záleží v tomto: Světlo přišlo na svět, ale lidé měli raději tmu než světlo, protože jejich skutky byly zlé. Každý totiž, kdo páchá zlo, nenávidí světlo a nejde ke světlu, aby jeho skutky nebyly odhaleny. Kdo však jedná podle pravdy, jde ke světlu, aby se ukázalo, že jeho skutky jsou vykonány v Bohu.“
Přímluvy
Je mnoho situací, lidí, za které je dobré se modlit. Do modliteb je možné zahrnout obzvláště ty, kdo jsou dnes nejvíce ohroženi celosvětovou pandemií, všechny blízké i vzdálené, věřící i nevěřící, církev, přírodu, celý svět.
Po jednotlivých přímluvách se může volat (nebo zpívat!) Kyrie eleison, nebo Pane, smiluj se anebo Prosíme tě, vyslyš nás. S dětmi najdete mnohé nápěvy např. ve zpěvníku Hosana nebo ve zpěvech z Taizé.
A všechny prosby, vyslovené i nevyslovené, můžeme zahrnout do modlitby, kterou nás naučil Ježíš:
Modlitba Otčenáš
Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé.
Přijď království tvé.
Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům.
A neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
(Neboť tvé je království,
i moc i sláva na věky. Amen.)
Pozdravení pokoje
Lze učinit prostým podáním ruky všem přítomným a přáním: Pokoj tobě, nebo např. spojenýma rukama a společným zvoláním: Pokoj a vzájemná láska ať zůstává vždycky s námi.
Závěrečná modlitba a prosba o požehnání
_________________________________________________________
Přejeme krásně prožitou neděli i celý týden a těšíme se na osobní setkání,
Martin Staněk a tým Akademické farnosti
Vizuální doprovod: M.Staněk: Světlo z jeskyně Narození v Betlémě (2012)
Vizuální doprovod jarní fáze prázdných kostelů - cyklus Sundám tě, ať bJežíš
Cyklus kázání Tomáše Halíka z prázdného kostela vyšel knižně v září 2020 v Nakladatelství Lidové noviny