Popelec
Popel ze spálených ratolestí loňské Květné neděle, který se žehná na Popeleční středu po Evangeliu, je znamením pokání, obrácení, metanoia, ale i pomíjivosti. Při označování popelem na čele uslyšíte od kněze: "Čiňte pokání a věřte evangeliu" nebo "Pamatuj, že prach jsi a v prach se obrátíš". Je znamením našeho spojení se Zemí, se stvořením z prachu země. A koneckonců jako dávný čistící prostředek i jako znamení vnitřní očisty pro dobu postní. Znamení popele na čelo mohou přijmout všichni, nejen pokřtění.
V našem kostele je Popeleční středa tradičně dnem setkání při tzv. Popelci umělců.
Liturgie postní doby
Postní doba je časem přípravy na největší křesťanské svátky, na Velikonoce. Charakterizuje ji kající duch a půst (též modlitba a almužna), to znamená zvýšená snaha o vlastní kultivaci pomocí odříkání, anebo naopak - pomocí zvýšené aktivity v oblastech, které člověk notoricky během roku zanedbává. Liturgická barva je fialová. Při nedělní mši svaté se nezpívá gloria, kromě slavností. V postní době není dovoleno zdobit oltář květinami a hudebních nástrojů se může použít jen na podporu zpěvu, výjimku tvoří 4. neděle postní – Laetare, a také slavnosti a svátky. Specialitami jsou již zmíněná neděle Laetare, při které se používá jako liturgická barva růžová - symbolizující červánky blížících se Velikonoc - a 6. neděle postní, známa jako Květná neděle, při které se připomíná vjezd Ježíše do Jeruzaléma. Zelený čtvrtek večer je také přerušením postu, neboť se slaví památka na Poslední večeři.
Doba postní vrcholí a končí ve Svatém týdnu (od Květné neděle do neděle Vzkříšení), konkrétně Bílou sobotou. Velikonoční Vigilie , tedy bohoslužba sobotní noci, již liturgicky plně náleží Velikonocům.
Příprava katechumenů
Postní doba je též obdobím bližší přípravy katechumenů na křest, proto je v tento čas provázejí speciální liturgické obřady. Na začátku postní doby jsou katechumeni zařazeni mezi čekatele křtu. Součástí této poslední přípravy jsou tzv. skrutinia, tj. malé exorcismy s modlitbou za katechumeny, kdy se jim vyprošuje kajícnost, správné chápání hříchu a pravá svoboda Božích dětí. Tato skrutinia se udělují o 3., 4. a 5. neděli postní a mají specifické texty (z liturgického cyklu A). V této fází přípravy (v našem kostele také o postních nedělích) jsou katechumenům svěřeny poklady církve – modlitba Otčenáš a Vyznání víry - Credo. Na Bílou sobotu se pak koná obřad Složení vyznání víry, obřad volby křestního jména a obřad Efeta.
Zatímco katechumeni se připravují na svůj křest, pro ostatní již pokřtěné věřící je tato doba přípravou na obnovu svého křestního závazku o Velikonocích. A pro všechny ostatní může být důležitým mysteriem obnovy a nasměrování svého života.
Tři pilíře postní doby
Almužna
Evangelijní inspirace:
„Když prokazuješ dobrodiní, nechtěj budit pozornost, jako činí pokrytci v synagógách a na ulicích, aby došli slávy u lidí; amen, pravím vám, už mají svou odměnu. Když ty prokazuješ dobrodiní, ať neví tvá levice, co činí pravice, aby tvé dobrodiní zůstalo skryto, a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí.“ (Mt 6,2-4)
Anselm Grün o almužně
Modlitba
Evangelijní inspirace:
„A když se modlíte, nebuďte jako pokrytci: ti se s oblibou modlí v synagógách a na nárožích, aby byli lidem na očích; amen, pravím vám, už mají svou odměnu. Když ty se modlíš, vejdi do svého pokojíku, zavři za sebou dveře a modli se k svému Otci, který zůstává skryt; a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí.“ (Mt 6,5-6)
Modlitba jako setkání
Půst
Evangelijní inspirace:
„A když se postíte, netvařte se utrápeně jako pokrytci; ti zanedbávají svůj vzhled, aby lidem ukazovali, že se postí; amen, pravím vám, už mají svou odměnu. Když ty se postíš, potři svou hlavu olejem a tvář svou umyj, abys neukazoval lidem, že se postíš, ale svému Otci, který zůstává skryt; a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí.“ (Mt 6,16-18)
Benediktinský autor duchovní literatury Anselm Grün k postu poznamenává: „Půst a poušť k sobě patří. Obojí nás konfrontuje s naší nahotou. Obojí z nás snímá roušku, pod níž se skrývají naše vlastní přání a myšlenky. Na poušti není nic, za čím bychom se mohli skrýt. A půst nás činí v této bezbrannosti ještě zranitelnějšími. Nemáme už nic, čím bychom ucpali vystupující prázdnotu a čím bychom vytěsnili tužby a potřeby, které se hlásí o slovo. Nemilosrdně jsme postaveni tváří v tvář silám, které bojují o nadvládu nad námi."
O postu s Anselmem Grünem
Neděle postní doby